En åpningshelg som setter spor

2024-utgaven av Nordens største festival for samtidsdans er igang. Åpningshelgen har allerede satt dype spor i oss alle.

Denne helgen ble vi introdusert for kunstnere som benytter dans som aktivistisk verktøy. Som maksimerer leken. Som tar spranget inn i ukjente verdener. Som initierer en offentlig sørgestund i en tid som synes umulig, og inviterer til libanesisk matlagingskurs. Kan like erfaringer knytte mennesker, uansett hvilen konflikt, smerte eller sorg de har opplevd? Og hvordan navigerer vi sorgen?

Matlaging og samtale om samkome på Scenehuset; foto: Lars Opstad

 

Årets programmering har lovet publikum danseverk som vil kjennes fysisk på kroppen. Og vi kan trygt slå fast at åpningshelgen bød på mange slike opplevelser.

Men ikke bare forestillingene. Også diskursene rundt verkene. Samtalene, seminarene, møteplassene.

Denne helgen fikk vi unikt innblikk i ulike kunstneriske praksiser.

Den italienske koreografen Silvia Gribaudi delte sine erfaringer, i samtale med Birgit Berndt, om bruk av humor, kontakt med publikum og om samarbeidet med ti unge dansere, og ikke minst viktigheten av en imperfekt grand jeté.

 

GRAND JETÉ / Silvia Gribaudi; foto: Lars Opstad

 

– Det var vakkert å se dere hoppe, sa koreografen til publikum etter forestillingen, og la til at hun var svært imponert over sangstemmene i salen og villigheten til deltakelse.

Et drypp av letthet, humor og eksplosjon av energi, gav et friskt pust i en ellers mørk tid.

På Voldsløkka scene fikk publikum en demonstrasjon i hvordan inkludering foregår i praksis. Den finske koreografen Janina Rajakangas inviterte publikum til arbeidsvisning på  Dancer, siste del av hennes kritikerroste trilogi som dekonstruerer patriarkatets strukturer. På scenen står dansere med nevromangfold.

Foto: Dancer Scores i Oslo #2 / Janina Rajakangas; foto: Lars Opstad

 

– Det var flott å se de samme danserne komme sammen igjen til workshops i år som i fjor. De lokale danserne fra X-Ray og Dissimilis hadde et veldig flott arbeidsfokus de 3 dagene de tilbrakte sammen med Janina og hennes to dansere, forteller Stine Nilsen.

– De jobbet med fysisk oppmerksomhet og relasjon til hverandre, og tok ledelsen en etter en i både solo og gruppearbeid.

Publikum satt i en stor sirkel, mens danserne begynte med å komme smygende inn gjennom stolene vi satt på, rullet og danset over gulvet og løp langs publikum tett på. De bydde også opp til dans i stykket og avsluttet så med å forsvinne ut gjennom glippene mellom stolene igjen.

Verket ‘Dancer’ som workshopen bygde på, har sin Norgespremiere på Black Box førstkommende torsdag. Virkelig en av godbitene under årets festival!

Daniel Mariblanca og Stine Nilsen inviterte til samtale om Made In self – et 16 måneders langt samarbeidsprosjekt mellom Munch, 71bodies og CODA. Danseverket gikk for fulle hus i helgen, og det er også første gang CODA programmerer en ekstrem performance.

Daniel Mariblanca fortalte åpenhjertig om å stå på scenen og uttrykke noe meningsfylt gjennom en praksis han selv har utviklet.

– Tanken bak kompaniet 71bodies kom til meg da jeg møtte mange transpersoner, og forelsket meg i historiene deres, forklarer Mariblanca.

– Jeg innså at ingen danser i verden vil kunne fortelle historien bedre enn dem, og at jeg måtte tenke nytt, eller ikke tenke nytt, men finne andre strategier for å få disse menneskene til å blomstre, forstå hvem de er, og maksimere talentet deres.

Made In Self / 71BODIES, foto: Lars Opstad

Mariblanca er opptatt av å bryte med egne – og publikums – overbevisninger til dansekunst, og begynne å se menneskene og deres potensiale. Danseriske kvaliteter og virtuosisme kan bety mange forskjellige ting.

Helgen bød også på fysisk deling av praksis og erfaring – i tre ulike workshops; Silvia Gribaudi på Dansens Hus; LATERNA med deres to-dagers workshop på Hausmania og Sindri Runuddes workshop i samarbeid med PRODA som fant sted på Operaen.

Nå gleder vi oss til å ta fatt på ny uke med dansekunst i verdensklasse, som ønsker både kunstnere og publikum velkommen på en inkluderende og inspirerende måte. 

Tirsdag er det duket for norsk premiere på an Accident / a Life signert Marc Brew (AU) og Sidi Larbi (BE) i Bærum kulturhus. Danseverket omtales som “et dyptliggende sjokk”, og har rystet kritikere over hele Europa.

“.. Et nesten nesten klassisk tragedieverk – du vil absolutt oppleve frykt, medlidenhet og katarsis”, skrev the Guardian om forestillingen, og trillet 5-er.

Under CODA 2021 imponerte Marc Brew med suksessen ‘un-be-known’, som ble hyllet av norske kritikere og publikum.  an Accident / a Life er på mange måter en fortsettelse av dette verket, og trekker på den australske danserens, regissørens og koreografens personlige historie.

Onsdag morgen gjentar vi fjorårets suksess-seminar om inkluderende dansekunst, der toneangivende kunstnere inviteres til å legge frem konkrete forslag.  Etterfulgt av en guidet badstuerituale på Sukkerbiten, som byr på oppløftende energi og sensualitet.

Vel møtt på dansefest!