Ema + The Venusian Slip
EMA er visuelt slående, og har et usedvanlig spenstig manus med overraskende tolkninger av familie og frihet.
Vega scene / Vega 2
10. oktober - Kl 18.30
Ema
Danseren Ema jakter ny kjærlighet etter å ha dumpet partneren og levert tilbake adoptivsønnen. Regissøren bak STEM NEI, NERUDA, JACKIE og EL CLUB er tilbake med et smell, væpnet med flammer og reggaeton i vakre Valparaíso. Gael García Bernal i storform spiller mot en gnistrende Mariana Di Girolamo som en femme fatale du sent vil glemme. EMA er visuelt slående, og har et usedvanlig spenstig manus med overraskende tolkninger av familie og frihet, samt smarte poeng om seksualitet og kunst.
The Venusian Slip
Denne lo-fi sci-fi eksperimentelle dansefilmen forteller en historie om ekspansjon og intim kontakt i en digital verden. Den mannlige rollebesetningen konstruerer møysommelig former av menneskekropper, presentert i ekte, digitale og hybride lag.
Regi: Sam Mcgilp
Varighet: 9 min
Bevegelse på lerretet
Programmet tar utgangspunkt i bevegelse på lerretet, og har som mål å vise koreografi i en uvant kontekst. Programmet spenner over ulike sjangre og tidsperioder, og fra det smale til det kommersielle. Sannsynligvis vil det overraske og forhåpentlig vil det provosere frem spørsmål om hva koreografi er.
Koreografi blir brukt i kampsportscener i film, uten at vi tenker nevneverdig over det. Siden dans oftest foregår i det klassiske scenerommet, er det som regel dette det blir assosiert med. Vi ønsker med dette programmet å gi et innblikk i og øke bevisstheten om hva dans og koreografi kan være. Kall det gjerne en utforsking av bevegelsenes rekkefølge og komposisjon.
Alle filmene blir introdusert med dansekortfilmer som er nøye utvalgt til hver enkelt film. Både den danseinteresserte og den filminteresserte vil finne noe å glede seg over i dette filmprogrammet.
Programmet er et samarbeid mellom Vega Scene sin egen programsjef, Truls Foss, og CODA Oslo International Dance Festival, samt DansiT i Trondheim som bidro med dansekortfilmene. Initiert av Sofie Amiri.