Thank You Very Much

Den Norske Opera & Ballett

20. oktober - Kl 18.00

21. oktober - Kl 19.00

En av Storbritannias ledende dansekunstnere med funksjonsnedsettelse er tilbake under CODA med nytt, banebrytende verk.

Hun var først representert under CODA-festivalen i 2017 og 2021, og er nå tilbake med et nytt verk som må sies å danne et foreløpig høydepunkt i hennes kunstneriske karriere.

Claire Cunningham blir i dag omtalt som en Storbritannias mest anerkjente koreografer. Hun lager kraftfulle, ambisiøse verk med sjelden ærlighet og humoristisk vidd.

Til dags dato har hun skapt, produsert og turnert verden rundt med verkene Mobile/Evolution, Menage A Trois, Guide Gods , Give Me a Reason to Live og The Way You Look (At Me) Tonight til stor nasjonal og internasjonal begeistring.

 

 

I koreografens siste verk, THANK YOU VERY MUCH, opptrer Cunningham selv på scenen med en stor internasjonal rollebesetning av dansere og artister med funksjonsnedsettelser.

Danserne utforsker ideen om trening/grooming gjennom linsen til  en rekke verdensberømte artister for å utforske temaer som etterligning og identitet, aksept og utfordringene knyttet til denne rollen.

Jeg elsket Elvis som sanger, men jeg begynte på en måte å gjenoppdage ham som koreograf og interessere meg for hvordan han beveget seg på, forklarer Cunningham i et intervju med National Theatre Of Scotland.

Jo mer Cunningham fordypet seg i hans bevegelsesmønster, jo ​​mer resonnerte det i henne selv.

– Jeg opplevde at Elvis hadde en slags crip estetikk som resonnerer med måten funksjonsnedsatte kropper beveger seg på. Vårt bevegelsesmønster blir ofte ansett som ukontrollert, annerledes, eller simpelthen kontroversielt, forklarer hun.

Hvordan oppleves det å være et skue for resten av verden, enten man vil det eller ikke? Hva vil det si å iscenesette seg selv? Og når kan man egentlig være seg selv?

– Cunningham er en av de mest spennende, uavhengige koreografene i sitt felt. Hun gir norsk dansesektor uvurderlig innsikt i dansekunst skapt av og med artister med funksjonsnedsettelse, og publikum en helt ny måte å oppdage dansekunst på, sier festivalsjef i CODA Stine Nilsen.

– Vi er svært glade og ydmyke over å få kunne støtte hennes kunstneriske arbeid videre.

«(..) En bekreftelse på å se forbi utseende og å se en annen person for den de virkelig er.», (..) Fikk meg til å se rullestolen på kjøkkenet mitt som en elsker for første gang”, har det tidligere blitt sagt om Cunninghams verk.

Det er duket for en danseforestilling av de sjeldne.

På oppdrag fra Manchester International Festival, National Theatre of Scotland og Perth Festival i samarbeid med tanzhaus nrw og Dance Umbrella.

Produsert av Manchester International Festival og National Theatre of Scotland i samarbeid med Claire Cunningham Projects og Kunstenfestivaldesarts

Prosjektet har blitt støttet av National Lottery gjennom Creative Scotland.

 

Forestillingen under CODA 2023 er presentert i samarbeid med ZAMEK Culture Center i Poznan, Polen, for prosjektet ‘Obecność / Presence’. Obecność / Presence» er støttet av Island, Liechtenstein og Norway Grants, gitt gjennom EØS-fondene.