Kjære CODA-venner, takk for en helt fantastisk festivaluke!
En av Nordens største festivaler for samtidsdans er over for denne gang. Aldri før har vi hatt en så mangfoldig dansekunst på scenen. Aldri før et så mangfoldig publikum.
I over fem dager har hovedstaden vært fylt av inkluderende, forvirrende, betagende, berørende, intim, presis og spektakulær dansekunst fra morgen til kveld.
Vi har danset hele natten gjennom på BLÅ med Siri & Snelle, opplevd galopperende dansere i et 5-kilometers løp, hatt spennende samtaler på Dansens Hus og tatt til tårene i Den Norske Opera & Ballett.
… Og så, plutselig, er det slutt. En av Nordens største festivaler for samtidsdans er over for denne gang. Vi skal nå rette blikket fremover – og vil samtidig benytte anledningen til å takke alle som har fulgt oss til nå.
Dette er jo et smeltepunkt for kjærligheten for dans på tvers av generasjoner!
Årets kunstnere, samarbeidspartnere og publikum har gitt oss en maktdemonstrasjon i hva dans kan være, og bety, når vi setter mangfold på scenen.
Vi ønsker å rette en spesiell takk til årets kunstnerne for deres generøsitet og kunstneriske integritet. Uten dere hadde det ikke blitt festival. Årets forestillinger har på hver sin måte røsket tak i publikum og satt dype spor for framtiden.
Vi vil takke publikum som har vist interesse for årets CODA-program og kommet til scenene. Det er fantastisk at så mange av dere har støttet opp under vår visjon om inkluderende dansekunst.
– Vi har virkelig hatt et flott publikum i år. Vi opplevde stor interesse for programmet, og det var så godt som utsolgt før festivalstart, sier festivalsjef Stine Nilsen.
– Vi hadde dessuten et mer mangfoldig publikum enn vi har hatt tidligere. Det kunne ikke ha blitt en større suksess.
Takk til våre samarbeidspartnere Dansens Hus og Den Norske Opera & Ballett som med hver sine team har gitt både publikum og kunstnerne den beste mottakelsen og ivaretakelsen de kan få.
Og sist, men ikke minst, takk til årets CODA-team.
– Som festivaldirektør er jeg utrolig takknemlig for å jobbe med et så flott team der alle tar eierskap til festivalen vi har laget. Det er det som gjør denne festivalen så bra! sier en begeistret festivalsjef.
En dansefest av de sjeldne
I CODA-navnet ligger en vilje til å være fremad tenkende; siden festivalens begynnelse i 2002 har vi vært opptatt av å sprenge noen grenser og utvide publikums oppfatning av hva dans kan være. Årets festival er intet unntak.
– Bare tenk på kaskaden av 15 dansere fra City Horses som galopperte rundt i hovedstaden og nærmest skapte trafikkork på lørdag! Publikum så ikke bare dansernes styrke, men også folkene, byen og historien på en ny måte. Vi ble minnet på hva kunsten kan si om stedet vi bor på, sier Nilsen.
Under årets CODA-festival fikk publikum oppleve dans på forskjellige måter, både performativt men også kommunikativt, inkluderende, og i samtale.
– Som festivalsjef er det viktig at årets program rommer alle typer forestillingsopplevelser; CODA skal gi publikum forskjellige måter å oppleve dans på, og det tror jeg sannelig at vi fikk til i år!
Stor interesse fra norsk presse
Oppmerksomheten fra norsk presse i forbindelse med årets tematikk ble også en viktig milepæl for oss i CODA, og for det norske dansefeltet forøvrig.
Det unike samarbeidet med Den Norske Opera & Ballett ble satt i søkelyset, og de fantastiske danserne med og uten funksjonsnedsettelser i un-be-known var å se både på TV2 Nyhetene og i Kveldsnytt på NRK.
– Det er veldig interessant at media kaster seg på ballen, det føles som at vi er på en bølge der mangfolds uttrykket er i utvidelse og bevegelse. Og akkurat nå, med vårt festivalprogram, føles det særlig relevant, sier festivalsjefen.
Det er den store visjonen, fortsetter Nilsen. Hun ønsker ikke å snakke om mangfold som et spesialfokus en festival gjør et spesielt år. Mangfold er selvsagt del av uttrykket i hver festival, i hver sesong.
– Mangfold er det som til enhver tid gjør vår festival relevant, avslutter Nilsen.
Tusen takk for i år, kjære CODA-venner.
Vi sees i 2023!
Takk til Kulturrådet, Oslo kommune, Nordisk Kulturkontakt, Zamek, Iceland Liechtenstein Norway Grants, Norsk-finsk Kulturfond, Stiftelsen DAM, Den Norske ambassaden, Fritt ord, Den Norske Opera & Ballet, Dansens Hus, BLÅ, PRODA- profesjonell dansetrening, Kunsthøgskolen i Oslo, Høyskolen Kristiania og Sentralen.