CODA 2024, takk for i år!

Kjære publikum. For ti dager siden forvandlet vi hovedstaden til ikke bare en festival, men en levende møteplass for dansekunsten.

Årets CODA-program falt utvilsomt i smak hos publikum; billetter ble revet bort, forestillinger gikk for fulle hus, og kunstnersamtalene tiltrakk mange, engasjerte tilhørere. Det ble til og med skrevet autografer etter forestillingene!

Vi har hatt stor synlighet i offentligheten, med fantastisk respons fra publikum, flotte omtaler og anmeldelser. Vi har presentert flere forestillinger i alternative rom, og satset stort på urpremierer. CODAs tilgjengelighetssatsing har vært mer omfattende enn noensinne. Vår visjon om inkluderende dansekunst fortsetter i 2024 å sette nye standarder.

Vi vil takke alle våre samarbeidspartnere, kunstnere, og publikummere som sammen har bidratt til å skape mange nye festivalminner.

Hva står igjen som høydepunkter fra årets CODA-festival? Det er i alle fall tydelig at nye tider skaper nye premisser for scenekunst, og at flere kunstnere ønsker å bruke rom på nye måter.

Ingenting gleder CODA-hjertene våre mer, som siden festivalens begynnelse i 2002 har vært opptatt av å bringe synligheten frem i større grad; arrangere dans i offentlige rom, skape spektakulære opplever for et bredere publikum – kort sagt vise hvor brennaktuelt samtidsdans kan være.

– Flere av årets forstillinger henvendte seg direkte til publikum, og det var flott å se dette utført på forskjellige måter, sier Stine Nilsen, som i år programmerte sin siste festival som kunstnerisk leder i CODA.

–Jeg elsker å se publikum engasjert på forskjellige måter; Sindri gjennom fysisk bevegelse og latter, og Lisa gjennom en søken etter å forstå intensiteten mellom danserne og publikum.

Gjennom å bringe dansen ut i andre kontekster, viser kunstnere at kunst og kultur kan bidra positivt til samfunnet på egne premisser. Flere av årets verk har samlet og engasjert mennesker i nye opplevelser; fra rituell sauna-opplevelse, til spedsspesifikk opptreden på Storo storsenter. Vi har til og med engasjert publikummere som statister i aktuelle danseverk!

– Jeg er spesielt glad for at flere kunstnere i år inviterte oss  til inkluderende rom for felles opplevelser, sier festivalsjef Birgit Berndt.

– Det har vært koblinger til samfunnets største utfordringer, som Roza Moshtaghi og Lykourgos Porfyris, og Mia Habibs sorgritualer. Også gjennom verk på uventede steder som minner oss om hverdagspoesi, som Haugen/O Sheas badstueopplevelse og Katrine Kirseboms inngripen i kjøpesenterets travelhet.

‘Samkome’ ble stående igjen som et viktig kollektivt ritual som trakk mange publikummere og fikk stor presseomtale. Klassekampen-anmelder Mariken Lauvstad beskrev initiativet som svært vellykket: «‘Samkome’ er et bud på å skape et rom for kollektiv sorg som samfunnet mangler. Det er tankevekkende, det er vondt, og det er forløsende».

Årets program har hatt et omfattende tilgjengelighetsfokus, med blikket rettet fremover. Vi har hatt besøk av kompromissløse kunstnere som har utviklet egne, inkluderende praksiser – fra australske Marc Brew, til finske Janina Rajakanga.

Vi mener at flere av Europas mest spennende og innovative danseverk lages av og med kunstnere med funksjonsnedsettelser. I løpet av 2024 har vi derfor tilrettelagt for at kunstnere fra våre partnerland kan møtes i laboratorier for å utveksle erfaringer, ikke bare når det gjelder tilgjengelighet, men for å øke og forbedre den kunstneriske kvaliteten.

Som festival er vi bevisst vårt ansvar, og opptatt av å diskutere hva vi kan bidra med til feltet, utover å være en visningsarena.

Vårt samarbeid med Europe Beyond Access (EBA) er et godt eksempel på hvordan vi jobber året rundt med å ikke bare presentere relevant dansekunst, men også å skape nasjonale og internasjonale samarbeidsmuligheter, visningsplattformer, møteplasser, nettverk, og arenaer for deling av ressurser.

 

Som del av Europe Beyond Access, fasiliterte vi i år to ulike kunstneriske laboratorier. Labene er viktige for å løfte kunstnerne med funksjonsvariasjon og bidra til å gi like muligheter og styrke kunstnerskapene.

Laboratoriene er dedikert til kunstnere på ulike nivåer i karrieren – både nye kunstnere, og mer etablerte kunstnere på vei til å ta det neste steget. Det er intet mindre enn stort å få være med på å legge til rette for fremtidens dansekunst.

Sist, men ikke minst; årets CODA-festival har satset stort på urpremierer. Dette er noe vi i  CODA må fortsette å tilrettelegge for. Ved å satse på nye prosjekter og unge talenter ønsker vi å generere flere jobber for en ny generasjon dansekunstnere i et lokalt og internasjonalt perspektiv.

I tiden fremover vil du kunne lese mer om året som har gått, og året som kommer – om spennende samarbeidsprosjekter, nye satsinger og relevante kunstnerskap, som på ulike måter representerer våre visjoner. Takk for i år!