CODA x NOWNESS

CODA inngår samarbeid med en av verdens ledende plattform for digital historiefortelling

NOWNESS er en prisvinnende, global video-plattform som i over et tiår har kuratert det beste innen arkitektur, design, mote, kunst, reise og livsstil. Nå inngår CODA, Den Norske Opera & Ballet og NOWNESS et samarbeid for å presentere det ypperste innen dansekunst.

– NOWNESS har lenge satt standarden for digital historiefortelling. Det oppleves både viktig og riktig å få mulighet til å presentere noen av de sterkeste talentene vi har i dansefeltet via deres internasjonale plattform,  sier festivalsjef i CODA Stine Nilsen.

Filmen som lanseres for plattformens godt over 1,5 millioner følgere, er regissert av Emilie Norenberg. Hun har hatt regi på «vouging with beathoven» som tidligere har blitt vist på NOWNESS , og gjort seg bemerket internasjonalt for sin regi av en rekke kortfilmer og musikkvideoer for artister som Röyksopp og Westerman.

Se filmen her: https://www.nowness.com/picks/there-is-no-recipe-for-dancing

Diversity on screen is something I care deeply about – in order to feel less alone, you really need to see your experience mirrored somewhere. Society unfortunately has quite a narrow relationship to the dancing body, but there is no recipe for dancing, just as there’s no rules to how you should live your life.

Regissør og filmskaper Emilie Norenberg

Denne gangen er hun inspirert av fjorårets CODA-suksess un-be-known, som ble vist for første gang på CODA: SNAP 14. og 15. oktober under fjorårets festival, i samarbeid med Den Norske Opera & Ballett. Forestillingen ble senere omtalt både av TV2 Nyhetene og i Kveldsnytt på NRK.

Forestillingen un-be-known er skapt av australske Marc Brew, som var 20 år gammel og en fremadstormende danser da han havnet i rullestol etter en bilulykke. Idag er han å regne som en av verdens ledende koreografer innen utvikling av inkluderende danseverk.

Sammen med koreograf og danser i Den Norske Opera & Ballett, Georgie Rose, har han skapt et verk for ni dansere med og uten funksjonsnedsettelser som kombinerer voldsom fysikalitet med ømhet. Resultatet er ærlig, usentimentalt og dypt menneskelig dansekunst.

Filmen er er basert på den originale koreografien, men tilpasset videoformatet.