München-trilogien

Operaen

18. oktober - Kl 19.30

19. oktober - Kl 14.00

20. oktober - Kl 18.30

To av Norges sterkeste scenekunstnere går under huden på Ibsens ikoniske kvinner.

"River Ibsen i biter"

Vårt Land (2019)

Koreograf Ingun Bjørnsgaard og danser Camilla Spidsøe, går i dybden på noen av Ibsens ikoniske kvinner – de som går under på grunn av medgang.

Henrik Ibsens Rosmersholm, Fruen fra havet og Hedda Gabler kalles ofte München-trilogien, og rommer hans mest ikoniske kvinneskikkelser: Rebekka West, Elida Wangel og Hedda Gabler.

Nettopp disse tre stykkene er utgangspunktet for Bjørnsgaard og Spidsøes dyptloddende danseverk – om valgene vi tar, og hva disse valgene gjør med oss.

Publikum og anmeldere lot seg rive med da deres versjon av  München-trilogien så dagens lys i 2019. Under CODA-festivalen 2024 kommer den kritikerroste forestillingen tilbake til Operaen – og som sist står Spidsøe og meddanser Ole Willy Falkhaugen på scenen, sammen med skuespiller Andrine Sæther og en strykekvartett.

"Et kraftfelt av en forestilling"

Dagsavisen (2019)

Ingun Bjørnsgaard er en av de mest anerkjente og erfarne koreografene vi har, og hun skaper alltid et helt eget og fascinerende univers på scenen. Hun har tidligere laget en rekke forestillinger basert på Ibsens dramaer – blant annet skapte hun Hedda for Ballet de Lorraine og Rotating Nora for Ingun Bjørnsgaard Prosjekt.