NOBLE SAVAGE

Bærum Kulturhus

23. oktober - Kl 19.00

NOBLE SAVAGE tar for seg temaer rundt kroppskolonialisering, raseidentitet, rasenarrativer, utestengelse, ulikheter, skam, rase og representasjon. Hvordan er annerledeshet representert og hvordan eksotifiseres det? Hvem får fortelle hvem sin historie? Det er grunnspørsmålene i denne forestillingen. Historien om Pocahontas er den dramaturgiske rammen rundt forestillingen. Pocahontas, den unge algonkinske kvinnen som ble kidnappet som 13-åring av britiske nybyggere.

Den offisielle historien om at hun frivillig ble med til England blir fortsatt fortalt. Mens hun levde i England ble hun introdusert til adelige, kledde seg som dem og fikk et kristent navn. Pocahontas døde før sin 20. bursdag i Europa. Hennes historie har blitt popularisert med Disney sin tegnefilm fra 1995 som den mest kjente og spredde. Disney sin versjon ble bredt kritisert på grunn av historiske feil og mangler, og for å fremstille støtende og ødeleggende stereotyper om den amerikanske urbefolkningen. I filmen blir vi fortalt en romantisk historie hvor Pocahontas, i stedet for å bli kidnappet og voldtatt, forelsker seg i lederen for nybyggerne. Dermed tar man ikke opp temaer om utnyttelse og rasisme som ble gjennomført av de britiske nybyggerne. Samtidig ble filmen en økonomisk suksess og spilte inn over 3 mrd. kroner verden over.

Et hvitt amerikansk filmstudio, Disney, forteller en historie om Pocahontas fra den algonkinske- urbefolkningen, omgjort for sitt eget formål og tjener milliarder på dette. Alt dette reiser spørsmål rundt kolonialisme, maktstrukturer, narrativer og representasjon av den andre – hvem får fortelle hvem sin historie? «The Noble Savage» er ekte, bestialsk, uten utdannelse, naken, tøylesløs, svett, skitten, skjelvende, seksuell, farget, rasifisert… Hun er autentisk, men også underlagt. Hun er det motsatte av det gode, rene, fromme, fremhevet i den kristne tro. Massemediene utnytter mangfold og eksotisme for kommersiell vinning:

”It is this current trend in producing colorful ethnicity for the white consumer appetite that makes it possible for blackness to be commodified in unprecendented ways... Just as white cultural imperialism informed and affirmed the adventurous journeys of colonizing whites into the countries and cultures of ”dark others”, it allows white audiences to applaud representations of black culture, if they are satisfied with the images and habits of being represented”

bell hooks, Black Looks

Forestillingen vises i samarbeid med Bærum Kulturhus. Støttet av FINNO.