Jean-Baptiste Baele

Jean-Baptiste Baele er en belgisk frilanser/koreografkunstner. Opprinnelig fra Madagaskar, vokste han opp i Belgia hvor han begynte å danse i en alder av 19 år. Under mentorskap av Valérie Matthieu og Talina Jager, utviklet Jean-Baptiste seg som danser i Belgia i 3 år før han flyttet til London for å gjennomgå en bachelorgrad ved Trinity Laban konservatoriet for musikk og dans. Etter å ha uteksaminert seg i 2015 med Marion North Award Of Oustanding Performance Achievement, presenterte Jean-Baptiste for første gang, i Bonnie Bird Theatre, hans stykke Rethorical is the good word, en duett som han fremførte med den unge belgiske artisten Malik Zaryaty.

Han har opptrådt for dyktige koreografer som Mia Habib (How to Die Inopiné, Norge), Daniel Mariblanca (Normal, Norge), Fred Gehrig (Synchronicity, Storbritannia), Freya Pauwels (Morning, BEL), Niki Van Callandt (Spectrum, NDL), Raynold Battesti (Nuits Nocturnes av Cie des sources, BEL), Yves Ruth (U.F.O. av W.A.N.P., BEL). I 2018 begynte Jean-Baptiste å undersøke sin egen interesse for koreografering. Han koreograferte sitt første stykke A Tome nettopp avsluttet for Perpetuum Mobile Festival. Samme år møtte han Julie Amal, som han begynte å samarbeide med, og senere samme år grunnla de Baejjahn Dance Company, med base i Brussel. Han har vært medregissør og koreograf for kompaniet frem til 2021.
Når det kommer til koreografering, legger Jean-Baptiste interesse for å undersøke kompleksiteten til sosial atferd, den historiske bakgrunnen til en kropp og dens minner, og til slutt fysiskheter som utvikler seg gjennom rommet.

Jean-Baptiste har for tiden base i Kristiansand hvor han er styremedlem i lokale Festival Ravnedans og jobber med sitt soloprosjekt Nabinam.