– Jeg vil maksimere leken

– Jeg vil si at vi har skapt et veldig spesielt og merkelig univers. Jeg har maksimert det å bringe inn et sosialt rom på scenen, der interaktiviteten virkelig får liv, sier koreograf Sindri Runudde.

 

Runudde står bak verket ,‘Cosmetic demons, a choreographic salon’, som får Norgespremiere under årets CODA festival – en frisørsalong hvor indre demoner tar plass, deles og feires.

Cosmetic demons er ifølge koreografen et nysgjerrig og lekent forsøk på å iscenesette en frisørsalong. Frivillige statister blir klippet i live-tid foran publikum, og spiller ut en koreografisk idé sammen med tre profesjonelle dansere.

– Hvilke situasjoner oppstår ved å bringe inn et sosialt rom på en scene, og ved å sammenveve kunstneriske eksperimenter med konkrete møter? Det er denne utforskningen som står sentralt, sier Runudde, og fortsetter:

– Verket er en hyllest og feiring av menneskets transformasjon.

 

Sindri Runudde skaper danseverk som er like stillingstagende som eksperimenterende. Danseverkene har et queerfeministisk perspektiv, kombinert med et sterkt engasjement for tilgjengelighet. Men først og fremst er Runudde opptatt av å maksimere leken.

Runudde er skateboarderen, dansekunstneren, sirkursartisten og de senere årene koreografen som “aldri vokste opp”. Hen utfordrer publikum med sin nysgjerrighet, og inspirerer til utvikling av dansen i utforskende retninger.

– Jeg spør ofte meg selv: hva mer finnes? Og hvordan kan vi være sammen i et rom? Sett fra et tilgjengelighetsperspekiv ønsker jeg å oppmuntre til spørsmål knyttet til hvordan vi kan fungere bedre sammen, sier Runudde.

– I denne sammenheng tar jeg inn en konkret, sosial situasjon for å undersøke den på scenen. Kall det et eksperiment. Forestillingen vil tolkes forskjellig, enten den oppleves fra scenen, som kunde i frisørsalongen, eller betraktende utenfra, som publikum.

Cosmetic Demons er et mangesidig verk, akkurat som kunstneren bak. Runudde er lidenskapelig opptatt av alt fra billedkunst til musikk, noe som reflekteres i danseverkene. Hen er kjent for å skape en helt unik atmosfære, med et sterkt visuelt og audiativt uttrykk.

Men Runuddes fascinasjon for fysikalitet, og for kroppens anatomi, kjenner ingen grenser. Det er gjennom kroppen Runudde ser seg best i stand til å oppleve det som skjer rundt oss.

– Det var aldri bare dans. Jeg har opp gjennom årene drevet aktivt med ski, snowboard og skateboard, og eksperimentet med mange sjangre og uttrykk, som breakdans, og senere sirkus, forklarer Runudde.

Foto: Henrik Hellström

Interessen for koreografi – komposisjonen av bevegelser – i oppstod av “generell nyfikenhet”; Runudde ble inspirert av kolleger som gjorde mer enn å stå på scenen. Vel så mye handlet det om å skape noe hen lenge hadde savnet.

– Jeg opplevde dansefeltet som en verden som egentlig ikke fantes utifra fra mitt eget perspektiv. Jeg bestemte meg for å skape en verden selv. En verden jeg kunne leve i, en det kunne være mulig å være bekvem i. Det er noe jeg fortsatt jobber med.

Runudde har vært spesielt opptatt av å forsterke publikumskontakten; å få et slags utbytte av tilskuerne, som hen selv beskriver det. Eller omvendt. Samhandling er dansens fremste kvalitet, mener den ferske koreografen.

– Dans handler om å forstå vår omverden gjennom kroppen. Vi analyserer og stiller spørsmål gjennom kroppen som det primære. Vi inviterer publikum til å komme inn, dels for å tenke på noe annet, dels for å bli oppmuntret av egen fantasi. Slippe det som skjer i ens vanlige liv, og gå inn i imaginære verdener.

Cosmetic Demons er et forsøk på å komme sammen, og skape verdener vi kan leve i – nye forslag.

– For meg er dans like politisk som det er befriende og vakkert og herlig, avslutter dansekunstneren.