– Latter vanhelliger makten

Silvia Gribaudi, som i to tiår har sjarmert, berørt og engasjert med sin lekne tilnærming til samtidsdans, fortsetter å trollbinde publikum over hele Europa.

For sin siste kreasjon, ‘GRAND JETÉ’, blir det sagt at hun forvandler dansekunsten fra en mystisk og til tider kjedelig substans, til en engasjerende og deltakende opplevelse.

Hemmeligheten? Hun er hyper-bevisst sitt publikum, og involverer dem fra start til slutt. Hun spiller på klisjeer, utfordrer stereotypier og spiller på humor med finurlig ironi.

Foto: Laila Pozzo

– Latter vanhelliger makten, sier Silvia Gribauldi.

– Komedie har for meg en revolusjonær og politisk verdi. Den bidrar til å knekke kodene som setter oss i bur.

Forestillingen, som er en kontinuerlig strøm av koreografier, reflekterer den metaforiske betydningen av balletthistoriens mest utfordrende trinn: grand jeté.

– Grand jeté består av to franske ord: stor, og kast, og jeg har lenge vært fascinert av betydningen av det store kastet i luftet. Jeg spurte meg selv: Hva kan vi kaste mot publikum, eller mot dem som lytter til oss?  Kan vi kaste mot?

‘GRAND JETÉ’ inviterer publikum til å hoppe metaforisk: selve trinnet  – det store spranget – fungerer som kraftfull metafor for å ta en sjanse, et bevisst sprang, inn i en bedre fremtid, som ofte åpenbarer seg etter et brått tilbakeslag. Som en anmelder i Dance Journal beskriver det: “Til syvende og sist ligger dansens skjønnhet i å aktivere kroppen, og grand jeté er intet mindre enn et dypt åndedrag”.

Koreografen står selv på scenen, sammen med ti unge, italienske dansere. Vel så viktig som å fremme ungt talent, har hun vært opptatt av å synliggjøre motstandskraften, energien og lidenskapen som eksisterer i kultur- og dansemiljøet.

Foto: Andrea Macchia

– De unge danserne bringer med seg en lidenskap, glede og energi, som smitter over på publikum. Publikum trekkes inn i bevegelsenes energi, kroppenes kraft, og ikke minst motstanden, og motet, i sprangene.

I et større perspektiv er det også ungdommen som kan få menneskeheten til å ta et sprang, mener koreografen. Derfor har hun valgt et kompani av unge mennesker med overskudd og lyst til å ta oss med til andre verdener. Det starter med en grand plié, og ender opp i en felles grand jeté.

Verket har norsk urpremiere under årets CODA. Gribaudi ser frem til å oppleve Nordens største festival for samtidsdans, og håper på mange gode publikumsmøter.

– Ingenting slår opplevelsen av et beveget publikum som reiser seg, og takker oss oppriktig, sier Gribaudi, og fortsetter:

– Ansiktsuttrykkene deres mens vi står på scenen, hvordan de ser på oss, ler og føler en intimitet som går utover det å kjenne hverandre personlig. En nærhet som minner oss på at vi er i stand til å respektere hverandre i vår forskjellighet, selv uten å kjenne hverandre.